به گزارش راهبرد معاصر؛ یارانه 100 هزارتومانی برای جبران تورم ناشی از افزایش بی رویه قیمت ها به سرپرستان خانوار پرداخت می شود. 27 آذر ماه یارانه 100 هزارتومانی به حساب برخی از سرپرستان واجد شرایط واریز شد. اما عده زیادی از عدم دریافت یارانه 100 هزارتومانی گلایه کردند. مسئولان نیز درباره نحوه اعتراض به عدم دریافت یارانه نقدی جدید توضیحاتی ارائه کردند که بر طبق آن هنوز راهکاری برای اعتراض به یارانه 100 هزارتومانی دیده نشده است. روز گذشته سخنگوی ستاد تسهیلات کرونا از ادامه واریزی های یارانه 100 هزارتومانی به حساب خانوارها خبر داد. در ادامه آخرین خبرها از واریز یارانه 100 هزارتومانی را مورد بررسی قرار دادیم.
سخنگوی حمایت جبرانی معیشت کرونا درباره یارانه 100 هزارتومانی گفت: پرداخت کمک معیشتی 100 هزارتومانی به مشمولان ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت ها و پایین آمدن توان خرید کالاهای اساسی برای مردم دولت تصمیم به واریز یارانه کالایی ماهانه 100 هزارتومان به هر ایرانی گرفت. یارانه خرید کالای اساسی یا همان کمک معیشتی 100 هزارتومانی قرار است به مدت 4 ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. در این میان شروطی برای دریافت یارانه 100 هزارتومانی کمک معیشتی عنوان شد. واریز اولین یارانه 100 هزارتومانی به حساب سرپرستان خانوار در آذر ماه سال 99 صورت گرفت. اما بسیاری از مردم نسبت به عدم پرداخت یارانه 100 هزارتومانی اعتراض داشتند. در میان صحبت هایی از طارحی سیستم و یا سامانه ای برای اعتراض عدم دریافت یارانه کمک معیشتی مطرح شد. حال روز گذشته حسن میرزایی سخنگوی حمایت جبرانی معیشت کرونا درباره یارانه 100 هزارتومانی گفت: واریز یارانه 100 هزارتومانی ادامه دارد. در ادامه جزئیات بیشتر از زمان واریز یارانه 100 هزارتومانی به جاماندگان را بخوانید.
حسین میرزایی با اشاره به پرداخت کمک معیشتی در ایام کرونا اظهار کرد: بر اساس لیست تهیه شده از سوی وزارت رفاه حدود ۳۴ میلیون نفر شامل ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۷۶ خانوار شامل ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۳۱ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ۸ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۱۶۳ خانوار شامل ۲۵ میلیون و ۷۵ هزار و ۲۵۳ نفر کمک معیشتی دریافت خواهند کرد.
وی تصریح کرد: بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا تا پایان امسال و در ماههای آذر، دی، بهمن و اسفند ماه، کمکهای معیشتی به حساب خانوادهای اشاره شده واریز خواهد شد. نخستین مرحله از کمکها در تاریخ ۲۷ آذر ماه از سوی سازمان برنامه و بودجه به حساب خانوادههای مشمول واریز شد.
میرزایی درباره زمان واریز زمان بعدی کمک معیشتی در ایام کرونا گفت: بنا بر تصمیم اخذ شده احتمالاً در ۲۷ دی ماه مرحله دوم کمکها به حساب ۳۴ میلیون نفر مشمول واریز خواهد شد.
سخنگوی حمایت جبرانی معیشت کرونا تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مشولین در تاریخ ۲۷ آذر موفق به دریافت کمک معیشتی خود نشدند اقداماتی برای واریز سرانه ۱۰۰ هزار تومانی برای آنها انجام شد و رقم اشاره به حساب گروهی از جاماندگان واریز شد و برای بقیه مشمولان نیز واریز خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد افراد جدید به لیست دریافتکننده کمک معیشتی در ایام کرونا اضافه شوند یا خیر، گفت: در این زمینه باید منتظر بمانیم.
حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی طی مصاحبه ای اعلام کرد: در این طرح پیش بینی شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار گیرد. بدین شکل که به ۶۰ میلیون کارت طرح معیشت داده شود که ۲۰ میلیون نفر از آنها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. همچنین ماهانه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می شود. وی افزود: نخست این طرح را از مهر تا اسفند سال جاری اجرا میکنیم، اگر وضعیت این گونه بود ادامه خواهیم داد، در غیر این صورت حذف میشود.
محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره محل تامین منابع مورد نیاز برای این طرح گفت: براساس حکم قانون بودجه دولت موظف بود سهام خود در بانک ها، پالایشگاه ها، کارخانجات صنعتی مانند مس، فولاد، سایپا و ایران خودرو را به فروش رساند اما براساس بررسی های انجام گرفته مشخص شد برخی از این اموال تاکنون به فروش نرسیده بنابراین می توان از محل فروش این سهام تا منابع موردنیاز برای اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تامین کرد.
در مورخه 28 آبان ماه 1399، شورای نگهبان با طرح مذکور موافقت کرد.
به موازات این طرح مجلس، در مورخه 28 آبان 99 رئیس جمهور روحانی در جلسه هیات دولت گفت: همزمان با اجرای تعطیلات از اول آبان ماه، فشار اقتصادی به مردم زیاد میشود، در این بین افرادی که حقوق ثابت نمیگیرند دچار مشکل میشوند. بر این اساس به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی اعطا خواهد شد.
به گفته رئیس جمهور بسته کمک معیشتی دولت به یک سوم جامعه اعطا میشود. همچنین افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر، ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.
روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه طی خبری اعلام کرد:
با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و به دنبال تفاهم حاصله مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب درآمد آنها مختل شده است، مقرر گردید:
١- به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ١٢٠ هزار تومان پرداخت شود.
٢ - به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه ١٠٠ هزار تومان پرداخت خواهد شد.
- افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق ماهانه دریافت نمیکنند،
- افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند،
- افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخصهای بانکی از درآمدحداقلی برخوردار نباشند،
افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.
گفتنی است این وجوه از آذرماه به مدت چهار ماه پرداخت خواهد شد. اولین مرحله این حمایت معیشتی ساعت ٢۴ روز 27/٩/1399 به حساب افراد مشمول واریز میشود
این اولین بسته حمایت نقدی در جریان کرونا نیست و اواخر سال گذشته و با آسیب های ناشی از این بیماری، مقرر شد که دولت بسته حمایتی با مبلغ بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در چهار ماه پیش بینی کند که از اسفندماه برای حدود سه میلیون نفر از خانوارهای بدون درآمد پرداخت شد که در مجموع با یک مرحله برای ماه رمضان به پنج مرحله رسید.
نحوه پرداخت کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متناسب با اعضای خانوار بود؛ این مبلغ در خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.
همچنین دولت طی دو مرحله دو وام یک میلیون تومانی کرونایی نیز به خانوارهای آسیب دیده پرداخت کرد که اولین آن خرداد ماه سال جاری و دومین آن آذر ماه سال جاری بود.
همان گونه که اشاره شد یارانه معیشتی کرونا که قرار است از امشب واریز آن آغاز شود تنها به برخی افراد و خانوارها با مشخصات خاص به مدت 4 ماه پرداخت خواهد شد. بنابراین برخی افراد و خانوارها 3 یارانه تا انتهای سال دریافت خواهند کرد: یارانه نقدی، یارانه معیشتی بنزین و یارانه معیشتی کرونایی.
همان گونه که در متن اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه آمده است، پرداخت یارانه کرونایی به اقشار کم درآمد با تفاهم حاصله بین ستاد ملی کرونا و مجلس شورای اسلامی پرداخت می شود و قرار است این طرح به گونه ای باشد که هم نظر مجلس (120 هزار تومان) و هم نظر ستاد ملی کرونا (100 هزار تومان) تامین شود.
تا لحظه نگارش این متن مجلسی ها به این اطلاعیه واکنشی نشان نداده اند و برخی ابهامات نیز در مورد این طرح هم اکنون مطرح می باشد. شاید مهمترین ابهام این است که طبق مصاحبه های صورت گرفته از سوی مجلسی ها قرار بود که طرح کالاهای اساسی مجلس به مدت شش ماه از مهر تا اسفند 99 اجرا شود و با کلید خوردن طرح پرداخت یارانه معیشتی کرونایی از امشب تنها این یارانه قرار است 4 ماه پرداخت شود. تکلیف دو ماه قبل چه خواهد شد؟
همچنین باید به این نکته نیز اشاره نمود که هر چند بعضا منابع تامین این یارانه ها اعلام شده است اما باید گفت که این گونه پرداخت یارانه ها در صورت تامین نشدن منابع آن تنها به افزایش نقدینگی و نرخ تورم منجر خواهد شد که باید مسئولین به این موضوع توجه کنند! این گونه نباشد که مشکل امروز خانوارهای کم درآمد حل شود و مشکل آینده آن ها با افزایش نرخ تورم چند برابر گردد.
درحالیکه دولت و وزارت رفاه، شراط دریافت یارانه صد هزار تومانی را بیمه بودن و شغل و درآمد ثابت داشتن دانسته، افراد مختلفی که هریک به نوعی مستمریبگیر سازمان تامین اجتماعی محسوب میشوند، در تماسها و پیامهای مکرر، نسبت به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا اعتراض کردند. این گروهها از عدم تعلق یارانه انتقاد دارند که دو نمونه از این انتقادات در زیر آورده میشود:
زنی سرپرست خانوار که مستمری همسرش را با ۱۵ سال سابقه کار دریافت میکند، میگوید: مستمری دریافتی من حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما با این حال، یارانه ۱۰۰ هزار تومانی را به من ندادهاند.
این زن سرپرست خانوار که یک فرزند محصل در خانه دارد، با بیان اینکه دریافت ۱۰۰ هزار تومان برای چهار ماه متوالی میتوانست کمی از بار هزینههای تحصیل فرزندم بکاهد، خود را متعلق به پایینترین دهکهای درآمدی کشور میداند و میگوید: بسیاری از افرادی که به ظاهر درآمد ثابت ندارند و شغل ثابتی هم ندارند، ممکن است چند برابر من عایدی ماهانه داشته باشند؛ من در دور و بر خودم کسانی را میشناسم که فقط خرید و فروش میکنند؛ از گوشی گرفته تا خط تلفن همراه؛ اما یارانه هم میگیرند؛ این افراد بیمه ندارند اما مستحق هم نیستند.
او با بیان اینکه نه همسانسازی و نه افزایش مستمریها نتوانسته من را به خط فقر نزدیک کند؛ ادامه میدهد: وضعیت معیشتی آدمهایی مثل من که زیر حداقل بگیر محسوب میشوند، اصلاً مناسب نیست؛ چه کسی مستحق تر از من و امثال من برای دریافت یارانه؟!
حمید یک کارگر از کارافتاده است که به دلیل حادثه کار، از کارافتاده شده و سالهاست که مستمری ازکارافتادگی میگیرد؛ درآمد او نیز ماهانه کمتر از دومیلیون تومان است اما یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا را نگرفته است. حمید نیز نسبت به معادلات پرداخت یارانه انتقاد دارد و میگوید: کار من یدی و بدنی بوده و بنابراین بعد از ازکارافتادگی، دیگر نمیتوانم شغلی داشته باشم؛ من تحصیلات دانشگاهی ندارم که بتوانم کار پشت میزنشینی پیدا کنم و از کارافتادگی برایم مساله نباشد؛ من دیگر نمیتوانم کار کنم و تنها منبع درآمد من همین مستمری ناچیز ماهانه است؛ چرا به من یارانه نمیدهند و از من حمایت نمیکنند؟ چه کسی به کارگر سادهای که از کارافتاده باشد و توان کار نداشته باشد، کار میدهد و او را استخدام میکند؟!
او ادامه میدهد: باید مستمری ازکارافتادگی به اندازهای باشد که بتوان با آن هزینههای زندگی را تامین کرد؛ حالا که اینگونه نیست، لااقل در پرداخت یارانهها و حمایت ها، من و امثال من را خط نزنند! من علیرغم بیمه بودن و درآمد ثابت داشتن، متعلق به پایینترین دهکهای درآمدی هستم و فکر نمیکنم از من مستحقتر هم باشد!
او نیز تاکید میکند اگر قرار به برقراری عدالت است، باید از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقلی را به حساب بیاورند و از آنها حمایت نقدی بکنند؛ حمید بر این باور است که آمدن کرونا، هزینه زندگی آدمهایی مثل او را به شدت افزایش داده اما درآمد این آدمها همچنان ثابت مانده است.
در عین حال، کارگران ساختمانی نیز که به هزار زحمت حق بیمه ماهانه خود را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز میکنند –چراکه اگر سه ماه متوالی این حق بیمه را نریزند، بیمه آنها قطع میشود و باید مجدداً بروند در صف طولانی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی، آخر صف بایستند و ماهها انتظار بکشند- نسبت بهعدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا انتقاد دارند و میگویند: با آمدن کرونا، نرخ بیکاری ما افزایش یافته؛ گاهی بیش از نیمی از ماه را بیکاریم و اگر شانس بیاوریم و کاری پیدا کنیم، باید با دستمزدهای بسیار پایین بسازیم چراکه فرصتهای شغلی در بخش ساختمان محدود است و متقاضی شغل، بسیار.
همه این گروهها در حالی از دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی خط خوردهاند که دولت، فقط یک شرط ثابت برای دریافت یارانه مشخص کرده: داشتن بیمه، داشتن درآمد ثابت و ماهانه. این در حالیست که سازمان تامین اجتماعی بیمهشدگان بسیاری دارد که بیمه هستند ولی یا درآمد ثابت ماهانه ندارند (مانند کارگران ساختمانی در بحران فعلی ساخت و ساز) و یا درآمد ثابت ماهانه دارند اما این درآمد مکفی نیست؛ حتی گروههایی از مستمری بگیران هستند که نصف حداقل مستمری دریافتی دارند و بنابراین، صد هزار تومان یارانه دولت میتواند کمک مناسبی برای آنها باشد؛ به خصوص در ایام بحران کرونا که هم هزینههای درمان و بهداشت مردم افزایش یافته و هم هزینههای مازادِ آموزش مجازی و تهیه تبلت و اینترنت، بر دوش خانوارها تحمیل شده است.
در چنین شرایطی، زنی سرپرست خانوار یا از کارافتادهای که برایش فرصت شغل مجدد نیست و باید با مستمری ناچیز ازکارافتادگی، امور زندگی را اداره کند، نمیتوانند نسبت به تبعیض درعدم دریافت یارانه بیتفاوت باشند؛ آنها بیمه خود را شرط استطاعت کامل نمیدانند و به حق براین باور هستند که بسیاری از اقشار اجتماع که بیمه ندارند، گاهاً درآمدهای بسیار بیشتری دارند چرا که از کانال اقتصاد غیررسمی یا مشاغل کاذب و خارج از لیست، کسب روزی میکنند و امکان این را دارند که بسیار بیشتر از بیمه شدگان سازمان، پول دربیاورند.
زن سرپرست خانوار که هرگز در عمرش شاغل نبوده میگوید: تا زمانیکه همسرم زنده بود، کار میکرد و هرجور بود هزینههای زندگی تامین میشد؛ اما برای من مادر که هیچ شغلی بلد نیستم و هیچ تخصصی ندارم، امکان کسب درآمد نیست؛ آیا دولت نباید از من حمایت کند؟
به گفته او و امثال او، صد هزار تومان پولی نیست اما وقتی چهار ماه به صورت منظم پرداخت شود، میتوان با آن ماهانه چند کیلو مرغ یا تخم مرغ خرید و به خانه آورد؛ حمید میگوید: برای ازکارافتادگانی مثل من، همین پول ناچیز، بازهم «غنیمت» است! برای همین است که نسبت بهعدم دریافت آن، معترضیم و به شدت انتقاد داریم!
سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه با بیان اینکه تصمیمی در مجلس برای دادن حمایت معیشتی به ۶۰ میلیون نفر گرفته شد و در دولت هم تصمیماتی گرفته شده بود، اما در نهایت به ما ابلاغ شد که ۳۴ میلیون نفر را شناسایی کنیم گفت: ما متولی شناسایی هستیم. علی القاعده شرایط و ویژگی ها ناظر به انتخاب ۳۴ میلیونی بود که فاقد درآمد ثابت هستند.
میرزایی افزود: بنابراین شاخص ها را طوری تنظیم کردیم که بر اساس ابلاغ صورت گرفته به ما بود. بنابراین این ۳۴ میلیون شامل افراد حقوق بگیر و معیشتی بگیر و یارانه بگیر نمی شد. از جمله ویژگی های مشمولان این موارد بود: خانوارهایی که هیچیک از اعضای آنها حقوق ماهانه دریافت نمیکنند. کارکنان بخش دولتی، نیمهدولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوقهای بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب میشوند، در زمره این گروه نیستند. خانوارهایی که هیچیک از اعضای آنها بیمهپرداز نباشند. بر اساس بررسی شاخصهای بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهکهای پایین هستند. خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند.
وی ادامه داد: از آن طرف در گروه معیشت بگیران هم نیمی بهره مند نشده اند. علاقه مند بودیم مبلغ بیشتری اختصاص می یافت اما این اتفاق نیفتاد. این ۳۴ میلیون نفر فاقد درآمد ثابت هستند، یعنی کارمندان دولت و بازنشسته ها، بیمه پردازها، تحت پوششین بیمه های اجباری تامین اجتماعی و بیمه های خویش فرما (با یک استثنا) مشمول نمی شوند.
میرزایی ادامه داد: از این ۳۴ میلیون نفر، نزدیک به ۹ میلیون تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند. ۲۵ میلیون نفر یارانه حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی و سه میلیون و ۱۱ هزار و ۷۶ خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ( هشت میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۳۱ نفر) یارانه حمایت معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی را دریافت کرده اند.
سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره شرایط درنظر گرفته شده برای مشمولان گفت: ما وقتی ۱۰ نفر داشته باشیم و بخواهیم حمایت و خدمتی را به پنج نفر آنها ارائه دهیم، باید سنجه هایی را مشخص کنیم. باید افراد بر اساس شاخص ها، اولویت بندی شوند.
رصد مداوم وضعیت خانوارها
میرزایی افزود: ما وضعیت افراد را از حیث شاخص های مختلف مرتب رصد می کنیم و با ۶۰ نهاد داده ای در ارتباط هستیم. اما اطلاعات به ما نشان داد افراد فاقد درآمد ثابت، بیشترین آسیب را دیده اند. کسانی را داریم که ذیل قانون کار مشغول به کار هستند ولی حتی همین بیمه را هم ندارند و از نظر شاخص های بانکی در وضعیت پایینتری قرار دارند. اینها باید حمایت معیشتی می گرفتند و در اولویت بودند.